Blijven connecteren in tijden van verplicht thuiswerken

David Ducheyne was te gast in ons live interview. David heeft 25 jaar ervaring rond de strategische HR. Hij ontwikkelde een nieuwe visie op HR en zet de medewerker als mens centraal. Hij bouwde zo expertise uit op vlak van duurzaam leiderschap, HR-impact en het personaliseren van werk. Hij heeft ervaring opgebouwd in het leiden en begeleiden van leidinggevenden bij onder andere de Universiteit Gent, Henkel, en Securex. In een live interview hadden we over het nieuwe normaal van vandaag de dag, thuiswerken. We stonden stil bij de evolutie van thuiswerken, het probleem van het verplicht thuiswerken en het motiveren van je team.

David, jij bent de oprichter van Otolith, kan je daar een beetje meer over vertellen?
Otolith is een consultancyhuis, de naam Otolith heb ik gekozen als een soort metafoor. Een Otolith is datgene dat in je oor zit. Het zorgt voor de balans en richting van je lichaam. Wij adviseren organisaties in verandering met het vinden van richting. Zo vinden ze balans. Vandaar de naam.

Op welke manier heb je telewerken zien evolueren, zelfs al voor de Corona-crisis?
De eerste keer dat ik met telewerk te maken had was in 1996 en toen had ik een presentatie gegeven over wat men kan doen om telewerken te laten mislukken. Telewerken bestaat dus al heel erg lang. Net voor de Corona-crisis was 20% van de werkende bevolking al regelmatig bezig met telewerken. We weten dan 60% van de jobs telewerk niet toelaat, dus was ongeveer de helft van de mensen die kunnen telewerken al bezig. Met corona is het gegaan van sporadisch of één à twee dagen per week naar vijf dagen per week telewerken. Het is een verplichting geworden. Dat is een groot verschil.

Welke problemen zien we nu vooral voorkomen met het verplichte thuiswerken?
Telewerk op zich heeft zeer veel positieve effecten. Maar enkel als je autonomie biedt. Dat wil zeggen: mensen kiezen zelf hoe vaak of wanneer ze thuis werken. Afwisseling is zeer belangrijk, vijf op vijf telewerken is alles behalve een ideale situatie. Ideaal lijkt in feite twee à drie dagen telewerken.
Een ander probleem voor de werknemers is het verlies van informele contacten. Denk hierbij aan het contact aan de koffiehoek. Vandaag is het veel moeilijker geworden om elkaar informeel te gaan zien. Het gevolg daarvan is een benarde stresshantering bij werknemers.
Onderzoek van HRpro, de Antwerp Management School en het VBO toont aan dat 75% van de HR directeuren extra bezorgd is om het mentale welzijn van de medewerkers die vijf op vijf aan het telewerken zijn.

Hoe zorg je er als leidinggevende voor dat je team thuis gemotiveerd blijft?
Tijdens de eerste lockdown was het duidelijk dat leidinggevenden zeer veel moeite hebben gedaan om die connectie met hun werknemers te behouden. In principe doet een leidinggevende hetzelfde tijdens als voor de corona-crisis. Het is een feit dat de connectie houden nu veel moeilijker geworden is. Waar je vroeger meer variatie en mogelijkheden hebt, moet nu alles via een scherm gebeuren. Plots duiken dagelijkse meetings, e-aperitieven, quizzen… op. Dit zijn aangename initiatieven, maar wel kunstmatig. Tijdens de tweede lockdown zag je het aantal initiatieven systematisch achteruit geschroefd worden. Dit omdat het niveau niet vol te houden was.

Wat een leidinggevende vooral moet doen is zeer beschikbaar zijn. Je kunt niet elke dag met iedereen praten, maar je kan wel je beschikbaarheden doorgeven. Als er medewerkers afwezig lijken tijdens online meetings kan je ze achteraf opbellen om te vragen hoe het met hen gaat. Vraag hen vooral: ‘Wat kan ik voor je doen?’

Wil je graag meer weten? Herbekijk dan hier het live interview.

David beantwoordde nog volgende vragen:

  • Hoe coach je als leidinggevende je telewerkers op vlak van het stellen van grenzen?
  • Wat voor HR beleid rond telewerken zou er uitgewerkt kunnen worden?
  • Het was afgelopen maandag ook internationale vrouwendag, denk je dat door het thuiswerken van beide gezinshoofden, de gendergelijkheid positief wordt beïnvloed?
  • Wat is de belangrijkste les rond telewerken dat je als bedrijf meeneemt naar de toekomst?
Publicatie datum: 15 maart 2021